perjantai 18. tammikuuta 2013

Näin meillä kaikki alkoi


Olen tämän blogin toinen kirjoittaja. Poikani ovat nyt 3,5- ja 1-vuotiaat. Reilu vuosi sitten odotin toista lastani ja tuskailin etukäteen miten saisin hoidosta kotiin jäävän esikoisen viihtymään kun hoidan vauvaa. Jossain sitten törmäsin Montessori-ajatuksiin ja homma vaikutti hyvältä.     Kantavana ajatuksena tuntui olevan se, että lapsi tosiaan saa alkuopastuksen jälkeen itse tehdä, kunnes pyytää apua. “Minä itse.” oli varsinkin siinä vaiheessa usein kuultu lause meidän perheessä. Tärkeäksi koin myös sen, että esikoisella on mielekästä tekemistä päivän mittaan, eikä vain äidin leikkiin odottamista. 

Siirsin pienen hyllyn keittiön vieressä olevaan entiseen ruokailutilaan (että saisin samalla laitettua ruokaa) ja aloin keräillä siihen Montessori-henkistä materiaalia. Ajattelin, että aina kun tulee “mitä tekisi”-tilanne minulla on vetää hyllystä tekemistä. Aluksi hyllyssä oli vähemmän tekemistä, mutta pian se täytyi. Vaihdan uuden tehtävän hyllyyn kerran pari viikossa. Suosittu tehtävä saa olla hyllyssä pitkäänkin ja joku taas lähtee pois heti kun saan uuden aikaiseksi. Välillä voi mennä parikin viikkoa, että hyllyä ei käytetä ja välillä se taas on päivittäin käytössä.



Nyt kun tehtävähyllyä on pyörittänyt reilun vuoden, huomaa vanhoja materiaaleja katsoessan helposti lapsen kehityksen. Ennen vaikeat tehtävät ovat tulleet liian helpoiksi ja siirretään laatikkoon odottamaan pikkuveljeä.

Erityisenä mielenkiinnon kohteena itselläni on ollut seurata lapsen lukukäsitteen kehittymistä, johon olisi kiinnostavaa perehtyä enemmänkin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti