perjantai 10. kesäkuuta 2016

Lukemaan opettelua kirjoittamalla

Empalla on pian 6-vuotissyntymäpäivä ja hän halusi kirjoittaa kutsukortteihin nimet itse. Minä tein tekstit koneella ja korttien kasaaminen, nimien kirjoittaminen ja koristelu oli Empan hommaa. Emppa sai itse päättää kutsuttavat kaverit ja hän myös itse mietti, miten nimet kirjoitetaan.

Emppa on jo jonkin aikaa ollut kiinnostunut lukemisesta ja kirjoittamisesta. Päiväkodin vasukeskustelussa sain vinkin, että kannattaa erottaa kirjaimen nimi (esim. "aa") siitä, miten kirjain äännetään ("a"). Sana muodostetaan yhdistämällä äänteitä peräkkäin.

Kirjoittamista voi muuten hyvin harjoitella ilman paperia ja kynääkin. Esimerkiksi automatkoilla on hyvää viihdettä miettiä miten kavereiden nimet kirjoitetaan. Emppa: "Millä Satun nimi alkaa?" Minä: " No milläs se alkaa? ssssatu" Emppa: "ässällä?" Minä: "No niin alkaakin Satu ässällä." Emppa: "se on se käärmeen näköinen" ja piirtää sormella ilmaan S-kirjaimen. Minä: "Mikäs kirjain sitten tulisi?" Emppa: "uu?" Minä: "Sittenhän se olisi Sutu. Mietipä uudestaan. SAtu" ja niin edelleen.

Toinen tapa kuluttaa aikaa on valita kaveriporukka, esim. viisi nimeä, joista esitän kysymyksiä tyyliin: keiden nimissä on A? Tai: kenen kolmen nimessä ei ole T-kirjainta?

Näin siis meillä. Olisi hienoa kuulla, miten muissa perheissä on harjoiteltu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti